Se făcea că asta se întâmplă într-o dimineaţă
de august când încă nu suntem toropiţi de căldură şi că citesc un text din Allan Ginsberg şi că mi se părea că e încă
unul care a spus cam tot despre ceea ce as putea şi dori să spun şi eu, de
parcă am fi trăit aceeaşi existenţă deşi obsesiile noastre, să le spun „lumeşti”,
au fost, sunt destul de diferite.
Ce Doamne mai poţi scrie după ce citeşti
Lysergic Acid sau Laughing Gas şi ce mai poţi asculta după
Tuesday Wonderland (Esbjorn Swenson Trio), o piesă care poate
străbate toate orele zilei până a se pierde în dialogul liniştit dintre pian şi
micro universul înconjurător străbătut de amintiri şi nostalgii neclare, uşoară
alertă şi vagi revelaţii.
Se făcea apoi că ziua s-a scurs în câteva
secunde, imagine, după imagine, cu tot miezul de muzică, senzaţii şi gesturi de
care m-am despărţit. Am apărut într-un fel de instalaţie compartimentată cu
pereţi uriaşi de sticlă, un fel de vitrine unde cineva există, se mişcă încet
şi straniu, şovăielnic, pe un fond sonor stratificat, abia perceptibil şi totuşi
copleşitor ca stare, cineva în care mă recunoşteam dar totuşi străin de mine. Eram parcă propriul meu
vizitator păşind distanţele dintre sunete, mergând mereu fără să se apropie, şoptind
din când în când câteva cuvinte care se pierdeau în spaţiul ce traversa distanţele
dintre sunete într-un fel de teritoriu al jazului contemporan alimentat de
fuziuni etnice şi alternări de frazele muzicale ale unei eterne căutări.
Se făcea că ascult din nou Portico. Trei albume şi două perioade
destul de distincte ale unei trupe care are o prezenţă la fel de impresionantă
atât în înregistrările din studio cât şi în cele din concert. Cerebral, complex
şi excentric, rafinat şi sofisticat stilul grupului se încadrează în toate
aceste atribute-categorii.
News
from Verona începe primul album: Knee deep în the North Sea, o
deschidere în care spaţiul se întinde vast, în depărtările cutreierate de
violoncel pentru a reveni apoi în dansul însufleţit, vioi al saxofonului (Jack Wyllie), conversând despre întâmplările
care au avut loc în spatele scenei, întâmplări cunoscute doar de cei patru
muzicieni. Aici se face loc în mijlocul ţesăturii dintre instrumente, unui
arhipelag straniu, compus din viziunile unor tineri jazzmani care au
impresionat prin personalitate şi substanţă. Aici s-a pus amprenta pe întreaga evoluţie
a grupului, chiar dacă, cel de-al treilea album se deschide mai mult spre
ambiental şi electronic.
Zavodovshi
Island, continuă albumul şi pare
incursiunea într-un dans dominat de monologul interogativ şi provocator al
saxofonului, cu o energica finalizare ca şi cum s-ar rosti: Am ajuns. Iată-ne
pe această insulă a milioanelor de pinguini a căror mişcare defineşte cromatic,
repetă, proliferează, ritmează, îmbină jocurile dintre alb şi negru în această
emisferă (ca pretext sudică) a unei posibile călătorii.
Knee deep în North Sea nu este nici ea (ca piesă de care m-aş teme să spun ceva cu
pretenţiile unui critic) altceva decât o nouă poveste, destăinuită prin
intermediul fiecărui instrument, cu mici dispute între suflător şi o percuţie
ce se susţine prin repetiţii într-o complicitate cu violoncelul. Uneori parcă aş
păşi din depărtare, tot mai aproape pe o trecere de pietoni zebrată, urmărindu-mi
umbra şi fiind năpădit de abundenţa unor crâmpeie de energii hrănitoare, pline
de promisiuni emoţionale. Altfel dozată instrumentar, superbă introducerea din
concertul de la Glasgow din noiembrie 2009, cu o amplitudine copleşitoare a
saxofonului, blândă şi protectoare, care este poate cea mai de reţinut marcă a
grupului Portico. Şi amintiri despre Oregon dar într-o bună planetă personală
unde nu există nici o competiţie şi nici o ordine prestabilită. Unde şi amintiri
despre Cinematic Orchestra şi chiar Avishai Cohen dar pregnant, inconfundabil
Portico. Şi apoi Paper scissor stone
(de pe Isla) cu amprenta sa tipică
pentru Portico, puţină melancolie şi interogaţii, cu porţii de intrare pentru
fiecare instrument, ori Citygazze,
dinamică, vioaie, nedescriptivă, doar jucăuşă. Sau Pompidou Pt.2, în acelaşi
spirit, cu sentimentul său de bucurie simplă, care nu uită însă a rememora câteva
amintiri.
În
Line (de pe cel de-al doilea album Isla, album onorat cu prestigiosul
premiu britanic Mercury) din nou hipnotic şi invaziv, sosind şi dispărând în intensităţi
pe acest fundal, sunetul delicat, fin al saxofonului sopran, întrerupt rar de câteva
acorduri de contrabas (Milo Fitzpatrick),
pentru a da relief acestui peisaj aşternut parcă spre infinit. O adevărată
linie în orizont.
Isla, care dă numele celui de-al
doilea album, o piesă energetică, în spiritul simfoniilor şi topirea sa meditativă
în Down Patrol, o altă piesă cu un
relief neaşteptat şi care nu ezită să treacă frontiera în free jazz cu puţină
frenezie (în special în performările din concert), întreţinută de sferele
turtite de percuţie (Nick Mulvey) amintind
de nişte OZN – uri şi apoi într-o temperamentală cavalcadă de rock jazz care se
încheie brusc.
Cel de-al treilea album al trupei
numit simplu Portico Quartet este ceva mai speculativ (Rubidium, LackerBoo, Window seat ) dar chiar şi aşa, evident mai învăluitor
în evoluţiile din concert (Live la Cafe de la Danse – Paris, 6 feb 2012 sau
Amsterdam) – „voiajele imaginare” deasupra unor teritorii necunoscute, cu perspective
nemărginite, bântuite de culori şi forme misterioase care emană uşor
prevenitoare o atmosferă densă. Şi „Spinner”,
de o manieră mai complexă sau „4096
Colours” în care spaţiul de răspândire al sunetului întâlneşte (pe
Continent) meditaţia lui Nils Peter
Molvaer, unul dintre cei mai valoroşi muzicieni contemporani. Steepless - singura compoziţie cu linie
vocală - alunecând spre Portishead poate
mai mult prin vocea afectat-insidioasă a vocalistei suedeze Cornelia. Ruins, este, pentru feelingul meu, secvenţă de vârf, regăsind decorurile
muzicale din primele două albume, cu
scurtele şi cunoscutele escapade în jazz rock, urmate de momente de extensie
liniştită a unei linii melodice care continuă pe urmă în ritmul sacadat şi impregnat
cu divagaţiile saxofonului, cu sunetele sale de argint ţâşnind într-un
crepuscul cu insecte sonore şi apoi...linişte. Mai insistent în percuţie (Duncan Bellamy), în concertul din
aprilie 2012, la Dom Club Moscova, refăcând traseul dintre faimosul Hang Drum
şi instrumentaţia High-Tech spre City of
Glass (Portico Quartet 2012), cu hipnotice reluări ale frazelor sonore, aproape
de minimalism, un spaţiu împărţit generos între suflător şi pulsul electronic (Keir Vine) care segmentează fără să rupă
o posibilă galerie de imagini dintr-un nesfârşit peisaj. Ceea ce pare să poată
fi văzut şi pe fereastra Trenului spre
Montauk...
Un nou prilej de a relua apariţia mea iniţială,
mişcarea înceată şi stranie, şovăielnică, pe fondul sonor stratificat, abia
perceptibil şi totuşi copleşitor în care mă recunoşteam, mă regăseam ca fiind
propriul meu vizitator traversând distanţele dintre sunete, mergând mereu spre
un acelaşi loc miraculos fără să-l ajungă, dar pe care-l poate auzi; înconjurat
de cuvinte ce se pierd în cadrul supraexpus al unei privelişti, cutreierat de
sunetele eternei căutări. Aşa cum se întâmplă în Life mask, cu, din nou amintirile despre Oregon; sensibilitatea discretă
a suflătorului, lirismul şi liniştea
poematică, rarele intervenţii ale basului care întregeşte astfel
povestirea, nuanţele şi dialogul plin de generozitate, acceptare şi dăruire, cu
vizualizarea unor straturi subţiri de lumină colorată care se aştern lent unele
peste altele. Mască peste mască, şi apoi o nouă mască peste o nouă mască sub
care, filă cu filă, palpită vieţile noastre paralele într-o simfonie enigmatică,
înţeleaptă şi caldă. O piesă de care cu greu mă despart, poate doar furat apariţia
unuia dintre cei trei iepuri albi ivit ţopăind
curios în dreptul uşii. M-am ridicat şi cu privirea încă tulburată de
voluptatea sunetelor am făcut câţiva paşi prin gradină, fără nici un fel de ţintă
şi m-am întors tocmai când această piesă îşi desfăşura conţinutul, parcă
interminabil, la timp să surprind însă momentul în care iepurele s-a ridicat uşor
în aer şi a trecut pe deasupra tufelor aprinse de crăiţe, ca un abur din ce în ce
mai evanescent, din care a crescut ochiul sau la fel de irizat şi roşu ca un
imens caleidoscop de mătase învăluitoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu