Nils Peter Molvaer: Exerciţii de irealitate - despre vocile unei lumi abia cunoscute
Cu ani în urma publicam o
carte-obiect „Revoluţia”, un fel de transcriere a unor stări trăite pe mai
multe dimensiuni ale unui timp stratificat, un fel de „acum” conştientizat
printr-o simultaneitate de ipostaze, favorizate senzorial de cufundarea în apa
fierbinte într-o (din câte reţin) toamnă târzie, cu leneveală grea aşternuta
peste micile puseuri de anxietate inerentă unui temperament care îşi verifică
permanent poziţia de locuitor într-o minusculă lume provizorie.
Scriam despre baia
domnului Ioachim care avea o fereastră spre sud şi despre cada cu apă fierbinte
şi despre puzderia de nori care străbat încet, hipnotic cadrul ferestrei d-lui
Ioachim cufundat în apa fierbinte, şi despre încăperile apartamentului său care
adăpostesc
fantome ale trecutului de familie şi despre cum Ioachim privindu-şi corpul ca pe ceva ireal,
moale şi străin cufundat în apa fierbinte, printre aburii străvezii şi norii în
care s-ar putea descifra crâmpeie fericite ale unui viitor tămăduitor,
miraculos, se simţea ca o uriaşă insectă în care apa fierbinte şi aburii verzui
se înfigeau odată cu norii topiţi într-un foc teribil care părea că linge cu
limbile lui trupul pe dinlăuntru ...
Scriam că, atunci, într-o
flacără, Ioachim văzu păsările şi timpul retrăgându-se puţin... câte puţin...
şi mai scriam... dar asta nici nu mai contează acum.
Dar asta nici nu mai
contează acum când tocmai ascult Alone în the Bathtub de pe discul Edy (muzica din filmul francez Edy - 2008, ) al lui Nils Peter Molvaer. Pentru că acum am înţeles
din nou, pe o undă diferită, magia stării din cada de baie, nu aşa cum am văzut-o
în primele filme ale lui Peter Greenaway
(26 bathrooms) caleidoscopic, în sensul
unei colecţii de interioare, amestec de situaţii şi scene ale unei intimităţi
domestice, în stilul uşor chicotitor al celebrului regizor. Ori înverşunarea
justiţiar-revoluţionară a lui Marat, care poate să fi fost mai mult anticiparea
unei apocalipse. De fapt această dublă cufundare în aer şi apă, aproape ritualică,
este ca o cheie cu care se descuie odaia plină cu lestul şi preţiozităţile
memoriei. Şi odată trecut peste prag apare acel „Îmi amintesc”. De obicei aşa începe
orice fel de recurs la dorinţa de a împărtăşi un moment trecut impregnat de emoţii
redeşteptate.
Am ascultat pentru întâia dată N.P.M. la Gărâna, nu în concertul
propriu zis ci tocmai în miezul zilei, pe o căldură covârşitoare, uscată, care îţi
taie respiraţia tocmai în această zonă din creierul munţilor, unde nu te-ai aştepta
ca ziua să fie în contrast atât de abrupt cu temperaturile serii şi nopţii, cu
capriciile dezarmante, mereu mai imprevizibile şi agresive ale unei „clime„ de
niciunde”, aspră în felul ei şi provocatoare când îţi propui să rezişti la
concertele nocturne, adesea garnisite cu ploi reci şi neîndurătoare, poate
răzbunătoare pentru condiţia noastră de intruşi în acest spaţiu ce ar trebui să
rămână „sacru”, sub dominaţia imperiului austerităţii şi al liniştii, spaţiu pe
care noi îl violăm, e drept, cu pretenţia unui apel la toleranţă, fraternitate
şi solidaritate întru muzică.
Am ascultat mai întâi un
fragmentarium, o suită de secţiuni, insistente şi reluări ale fracţiunilor din
aceeaşi piesă, puseuri ale trompetei şi mult fluid sonor liric, energic,
evanescent, captivant (Friction).
De la bun început, potenţializat de ecoul văii,
de senzaţia de vastă întindere şi aer rarefiat, sunetul trompetei, în căutările
tonalităţii potrivite îmi va rămâne pentru totdeauna în minte sub genericul cum
nu se putea mai bine potrivit a lui Beggining,
o piesă care conţine în ţesătură un laitmotiv ce traversează întregul album Edy
până spre liricul, meditativul The End,
trecând desigur prin rememorarea momentului de singurătate din cada de baie.(Azad’s Theme).
Nu foarte diferit ca dispoziţie emoţională,
albumul Er (2005) începe cu Hover
- povestea unei piese-peisaj, străbătută de vietăţi muzicale care zboară
deasupra orizonturilor, susţinute de
energia dezlănţuită, trepidantă a percuţiei.
Începe printr-o aducere aminte care vine încetul cu încetul în realitatea
imediată şi care se doreşte a fi povestită din nou. Suite de interogaţii
crescând într-un ecou copleşitor, dispărând şi revenind cu răguşeala unei voci
încercate care iese din sine şi continuând în Water, o piesă complexă, în acelaşi ritm incitant, cu un discurs melodic aproape de imaginarul
unei lumi plină de fiinţe care îşi semnalează
prezenţa şi adresează chemări volatile.
N.P.M. este fără îndoială un urmaş de sânge
a lui Miles Davis, dar unul care
poartă veştmintele timpurilor din urmă, timpuri în care exersarea improvizaţiei
(ca profesiune de credinţă, mărturisită de altfel şi prietenei mele Adriana Carcu într-un interviu luat la Festivalul de Jazz de la Gărâna) se întreţese
în compoziţia cinematografică, unde rulează o peliculă translucidă, cu spaţii
muzicale rarefiate (Phum, cu lucirile
sale din Jon Hassell), când supuse
melancoliei şi misterului (On stream
de pe Khmer), când vulcanice, cu invazii de rock, procesări
electro-acustice, mixări de funck şi trance (Song of Trance, rezonanţe din Brian
Eno, Claude Challe sau Jeff Mills).
Aşa se întâmplă şi în albumul Steamer care se deschide cu piesa Frozen, (parţial în acelaşi registru cu Vilderness 1 sau partea a doua a piesei Ligotage de pe Solid Ether ) şi desfăşurările lor de o vitalitate debordantă în
pulsul Drum & Bas, ca maşinării în plină evoluţie susţinute de jeturi de
aburi şi voci care le străbat. Şi monologul viu şi spaţializat al trompetei, cu
deschiderea unui cadru aglomerat cu mobilier electronic.
Supraînregistrări de frânturi de
comentarii uşor parodice şi intervenţiile trompetei, oaze de melancolie.
Timbrul trompetei schimbător, insinuant străbătând o densă arhitectură unde
aleargă întreţesute într-un ritm irezistibil formaţiuni sonore ale procesării
electronice şi escapade năvalnice ale chitarei într-o complexitate care merită
deplin să dea piesa – nume al albumului: Solid Ether.
Trupa: Nils Petter Molvaer: trompetă, bass, keyboard, soundscapes,
sampling, double bass, programare percuţie; Rune Arnesen: tobe, percutie; Eivind
Aarset: chitare; Erik Honore:
keyboards; Raymond Pellicier: loops,
electronică; Jan Bang: mixaje
electronice, programări percuţie; DJ
Strangefruit: manevre si procesări vinyl; Sidsel Endersen: voce; Knut
Saevik: electronică, programări diverse, wahbass
Într-adevăr N.P.M. poartă cu sine
ADN-ul „jazzului nordic” fiind unul dintre cei mai reprezentativi şi creativi
muzicieni care valorifică potenţialul noilor tehnologii în exprimarea
propriilor valenţe, în fruntea listei de
profesionişti Nu Jazz. Astfel după
albumul Khmer, care a validat trompetistul ca referinţa în Jazzul
actual, a urmat o suită de imprimări cu totul individualizante continuând experienţa de interferenţă între
diversele modalităţi de folosire a resurselor instrumentale convertite mai mult
sau mai puţin la o interfaţă electronică. Albumul Baboon Moon este şi el
expresia aceleiaşi convertiri. Amplitudine, energii pastelate, rezonanţe,
intimităţi fragile (Mercury Heart, A Small Realm sau Bloodline).
Aş putea să vorbesc despre albumul Re
Vision ca selecţie de bucăţi din diverse albume inserate în filme
tocmai pentru starea cu totul aparte pe care o produc. Despre suita excelentă a
succesiunilor de pasaje şi despre concertul de la Montreux Jazz Festival (superba
piesa Song of Sand II), ca unul
dintre cele mai fascinante momente ale jazzului vieţii mele, despre mesajele secrete,
nonverbale, cumva în zona revelaţiilor unde intuiesc fără să pot traduce în limbajul
nostru uman mesajele, inserate într-un corp cu trăsături parcă apropiate de
cunoscut şi parcă decupate dintr-o galerie a unor imagini familiare din care lipsesc
câteva elemente. Din nou melancolie (teme din Decisions) evident teme care pier într-un crepuscul, de unde se iveşte/arată
deodată o voce, la fel de încifrată ca şi cele din întregul tărâm Molvaer, pregnantă,
perfect lizibilă ca sunet dar înveşmântată în stranietatea unui tărâm exotic, fuzionat
discret, integrat în ritmurile albumului, ca de altfel fiecare piesă din această
nouă cale care se încheie apoi criptic, în sunetele trompetei, care poate poartă
cu siguranţă alt nume, ca instrument şi ca mesager (Leaps and Bounds). Aici.
Sau în Hamada – în concert la Linz în 2011, cu un relief sonor compact şi atât
de bine conturat, sau în Monocline
revisited, un acelaşi început, sunetul învăluitor al trompetei, un gramaj
discret de claviatură, prelucrări electronice ale mesajelor, imaginea mea
reflectată în ecranul monitorului, o reluare „generală”, fond albastru îmbinat
într-un contur ce relevă un individ la o
vârstă „inacceptabilă” sorbind o poţiune magică care l-a transpus între limitele
conştientului. Şi percepţia unei lumi paralele din care răzbat, ating fin, şoapte
evanescente şi ţipetele îndepărtate ale unor păsări ce lasă pe cer dâre vagi
incandescente, ecouri (Trip de pe Solid
Erther) amestecate răzbătând dintr-un tărâm spre care cu toţii,
dintotdeauna pare că am tânjit iar acum, ascultând părem că suntem mai aproape
decat oricând... Iar uneori, cum spune
melancolic vocalista în Spring sau în
Er Only
These Things Count.
Şi
aşa şi este. Doar lucrurile astea contează acum. Un moment ca parte a revelaţiei
în care încerc să mă cufund cât mai adânc. Să mă concentrez gândindu-mă că, (aşa
cum am primit odată, de mult, un mesaj de la un „clarvăzător” care îmi scria că
sunt o fiinţă „supracelestă”, un fel de „ales” cu un destin aparte, sortit spre a duce experienţa vieţii până la
exasperare, într-un haos straniu organizat, când în derivă când pe o linie subţire
şi dreaptă care atunci când atinge un anume punct se întoarce brusc, se rupe,
se fragmentează, se lipeşte de alte linii şi dispare într-un ghem rostogolit)
pot să verific toate acestea închizând ochii. Încercând să pătrund, cum
spuneam, într-un abis interior unde pare că licăreşte acea lumină fină, ca un şir
de pulbere, un culoar secret pe unde partea necunoscută dar bănuită din mine se
strecoară şi cheamă. Şi uneori, cu adevărat, oricât de multe interpretări s-ar
putea încă da mesajelor primite, doar lucrurile astea mai contează. Ca şi în Sleep With Echoes. Fără traducere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu